Kto musi się rejestrować w BDO i prowadzić ewidencję odpadów?
Europejskie normy zobowiązują pracodawców do kontrolowania wytwarzanych bądź używanych przez daną firmę odpadów. Aby czynność ta przebiegała sprawnie należy prowadzić rejestr BDO. Gromadzenie informacji drogą elektroniczną pozwala na lepsze kontrolowanie gospodarki odpadów. Czy każdy właściciel firmy musi prowadzić ewidencję? Na czym ona polega?
Co należy wiedzieć o BDO?
Co kryje się pod skrótem BDO? To elektroniczna baza danych o opakowaniach i produktach, a także gospodarce zarządzania odpadami. Została powołana przez Ministerstwo Środowiska. Jej dokładne zadania zostały określone w art. 82 ust. 1 ustawy o odpadach. Celem ewidencji odpadów jest wykrywanie wszelkich nieprawidłowości związanych z tego typu działalnością, co pozwala na wprowadzanie zmian w tym sektorze. Czynność ta pozwala na ograniczenie powstawania tzw. dzikich wysypisk. Pamiętajmy, że wywóz śmieci w dozwolone miejsca jest bardzo ważny. W Gdańsku może się tym zająć m.in. KONBRUD.
Zgodnie z prawem do prowadzenia ewidencji odpadów i rejestracji w BDO są zobowiązane firmy, produkujące lub sprzedające produkty w opakowaniach, a także te zajmujące się wytwarzaniem baterii, smarów, olejów, sprzętu RTV i AGD oraz pojazdów. Co ważne ewidencją śmieci są też objęte przedsiębiorstwa, które produkują opakowania, bądź zajmują się ich dystrybucją.
Zwolnienie z prowadzenia ewidencji odpadów
Art. 66 ust. 4 Ustawy o odpadach określa również, kto nie musi rejestrować się w bazie BDO. Mowa o wytwórcach odpadów komunalnych oraz działalnościach, które zajmują się pozostałościami po pojazdach wycofanych z użycia. Zwolnieni z tej czynności są też rolnicy, mający użytki rolne poniżej 75 ha i osoby fizyczne, nieprowadzące działalności, które jednak generują odpady, jednak wyłącznie na potrzeby własne.